Počet zobrazení stránky

pondělí 12. ledna 2015

O jazyku, kravách, zeleni a au pair komunitě


   Když jsem se já chystala odjet jako au pair do ciziny, Švýcarsko rozhodně nebylo mojí cílovou destinací. O té zemi jsem měla jen velmi matné potuchy, představovala jsem si, jak se tu všude prohánějí krávy a lidé nosí hodinky Swatch. Pro mě jako městskou holku to nikdy nebylo nijak zajimavé místo, hory jsem sice měla ráda , ale akorát tak  v zimě na lyžování ( nebo spíš na válení se v lehátku na svahu a pití Bombardina). Vlastně jsem ani nevěděla, že se do téhle země jako au pair můžu dostat, a i kdybych věděla,tak bych prvoplánově nechtěla. V mé hlavě vždycky byla Británie( budu žít v zemi Harryho Pottera !) případně ještě Francie ( budu pít červené pod Eiffelovkou!) a samozřejmě USA ( budu žít v New yorku a pít Cosmopolitan jako v Sexu ve městě!):D Takhle nějak jsem si představovala svůj pobyt v cizině, rozhodně jsem nehodlala cválat někde na svahu mezi krávami......





No, krávám jsem nakonec úplně neutekla, to k tomu asi patří :D


Krajina kousek ode mě, výhled z hory Rigi
Tak přesně takhle jsem nechtěla dopadnout :D

   Takže jak jsem se tu vlastně ocitla,  bylo podle mě dílo osudu, nebo prostě velká náhoda. Poté, co už jsem byla v podstatě domluvená s rodinou ze Skotska, se mi na profilu objevila mladá rodina kousek od Zurichu. A zdáli se být tak strašně milí, dítě měli jenom jedno a krásnýho psa. Začala jsem trochu googlovat a zjistila, že ve Švýcarsku mají i města, ne jen pastviny a domácí zvířata. Surprise surprise :D  Rozhodla jsem se dát na svoje vnitřní tušení, že tohle by mohlo být ono. A za pár dnů se sbalila a odjela na svoje velké dobrodružství.
Zurich
Rappi



 Jak velká je ve Švýcarsku au pairs komunita jsem vůbec netušila, kolik nás tu je přibližně nevím, ale hodně...:D Na facebooku fungují dvě velké skupiny- au pairs in Zurich a au pairs in Switzerland, kde se pravidelně objevují nabídky na práci a hlavně všechny možné i nemožné akce a tak. Je opravdu hrozně snadné si tady najít kamarády! A to ty anglicky mluvící. Je tu hlavně sposta holek ze severu, vlastně všechny moje kamarádky jsou z Finska, Švédska nebo Islandu. A jejich angličtina je na super úrovni, takže se rozhodně nemusíte bát, že byste se nedomluvili. Pak je tu spousta Američanek, Kanaďanek, Britek..... ale bohužel jsem s žádnou z  nich nenašla tolik společného, abychom se nějak výrazně skamarádili.

V takovymhle počtu chodíme běžně v pátek pít, uznávám občas je to na hlavu :)

Česko, Švédsko, Finsko, která z nás je která?

 
   Hodně z vás se mě ptalo, jak že tady teda s tou rodinou a dětma mluvím. ( Speciálně se mě ptal každý, kdo mě kdy slyšel mluvit francouzsky).  Ve Švýcarsku jsou 4 úřední jazyky ( němčina, francouzština, italština a retorománština), pro ty z vás kteří by si možná představovali (jako já na začátku), že to znamená, že každý obyvatel mluví všemi čtyřmi jazkyky, tak to tak není :D Švýcarsko je rozdělené na kantony a v různých částech se mluví jinak. Centrální Švýcarsko, které se soustředí okolo Zurichu mluví německy, to je zároveň nejbohatší část ( část kde je také nejvyšší plat), pak je francouzská část okolo města Genevy ( kde se logicky mluví francouzsky), pak je italská část ( na jihu, kde se mluví italsky a vůbec nic tam nefunguje, za to je to tam levnější) no a nakonec rétorománská část( kdesi v horách mezi pastevci, nikdy jsem tam nebyla, ale měla jsem rande s klukem, co tak mluvil a znělo to dost jako taková kozácká italština).

  S první rodinou jsem mluvila jenom anglicky, teď s  mojí novou rodinou mluvím německy. Upozorňuju, že když jsem sem přijela neuměla jsem říct ani slovo. Samozřejmě mojí situaci hrozně zlehčovala znalost angličtiny, když jsem byla hodně zoufalá, prostě jsem se zeptala v tomhle jazyce. Naučila jsem se pár vět, abych mohla komunikovat s dětma ( Ukliď si, umyj si ruce, buď zticha, netahej psa za ocas....), v podstatě s nima komunikuju v podobným duchu do teď, i když moje němčina je o dost lepší.  Rodina vám MUSÍ zaplatit 140 hodin němčiny nebo jiného jazyka, je to jejich zákonná povinnost! Já jsem právě začala level b1 a docela mě to baví. Jinak tu víceméně všichni mladí lidé anglicky mluví, takže se nemusíte bát, že byste se třeba nedomluvila na baru s hezkým klukem. ( pakliže není Albánec....)

Jediná taková ošemetná věc je pojištění. Správně každý musí mít Švýcarské pojištění. Nefunguje to tu jako v zemích EU, že se necháte pojistit na rok u Allianzu za 4000  nazdar- tvá Máňa. Bez Švýcarského pojištění nedostanene povolení k pobytu, to pojištění je ale drahé, cca 120 chf na měsíc. Rodina musí platit minimálně půlku, dobrá rodina vám ho zaplatí celé. Znám pár holek, co tu jsou jenom s tím pojištěním od Allianzu ( já jsme mezi nimi :D ), ale je to hrozně o štěstí. Každý kanton má na tohle úplně jiná pravidla a první rok mě s tím poslali do háje a vyhodila jsem 4000. Druhý rok jsem to odvážně vyzkoušela znova a  tentokrát mi to uznali, jak už jsem psala, je tu spousta občas nelogických věcí.

Další věc ,co by vás mohla zajímat jsou daně. U těch si nejsem přesně jistá, kdo je platí, moje první rodina to nechala na mě, ale žádná velká pálka to nebyla, moje současná rodina je platí za mě.
Také by vám rodina měla zaplatit jednu cestu tam nebo zpátky a je jendo jestli pojedete autobusem nebo poletíte.

Abych to shrnula Švýcarsko je super země na au pair pobyt, nejneže si tu v pohodě procvičíte ájinu, ale když budete chtít můžete se naučit i další. O kamarády, věci k poznávání a ani noční život tu nebudete mít nouzi. Bohužel tu však jako au pair nemůžete zůstat déle, jak dva roky, takže i moje dobrodružství se bude pomalu chýlit ke konci.

Tip pro budoucí au pairs na závěr: Nejezdětě přes agenturu! Najdětě si rodinu na aupairworld.net, nebojte, nejsou tam žádní podvodnící ani úchylové a pokud jo, většinou to velmi rychle poznáte už z prvních mailů. A věřte, že když jsem to zvládla já, tak vy taky! :) VŽDYCKY chtějte mluvit s minulou au pair! Z toho, co říká si domyslete, že z 50%  je to přikrášlené a pokud vám to pořád vychází jako dobrý match,tak to berte :) ale pamatujte ani tak to není vždycky záruka.
     A nenechte se ošulit! Některé rodiny rádi zkouší, že nezaplatí kurzy, nebo to kolikrát ani neví, že mají. Řekněte jim to, najdětě jim to. Ve většině případů se s nima dá na všem domluvit. Dále dobrá rodina platí dopravu (ideálně karty Halbtax, Gleis 7- bez těch se tu fakt neobejdete...), znova apeluju, řekněte si o to! Tohle už není jejich povinnost,ale hodně z nich to přihodí k dobru. Jinak pracovat se nesmí víc jak 30 hodin týdně! Tohle není Amerika, takže žádných 45 hodin. V případě, že by to zkoušeli, nechte si zaplatit přesčasy... Rozumný plat je kolem těch 800-1000 chf pro areu Zurich, jinde je to míň, ale pod tyhle peníze určitě nechoďte. Mám kamarádku co má jen 550 a má tu už docela problém..... Tak to je snad vše..

Přeju všem krásný den :)))


Žádné komentáře:

Okomentovat