Počet zobrazení stránky

neděle 18. ledna 2015

O národní povaze a kultuních rozdílech.. :)


 Mluvit s opravdovým Švýcarem ,( ne přistěhovaným jedincem z jižních států Evropy, který se sem přivdal/ přiženil a po pěti letech manželství se za něj drze prohlašuje ), je pro normálního jedince, který nežije ve švýcarské rodině, přibližně stejně lehké ,jako mluvit se stříbrným jednorožcem za úplňku. Pokud se vám to přece jenom podaří, můžu vám zaručit, že se z vás " best mates " nestanou  ( a ono není ani o co stát). Švýcaři jsou  totiž národ vskutku zváštní.Pokud se říka o Francouzech, že jsou to patrioti, tak opravdu nevím, jakým slovem označit je. Mají tu uzavřenou komunitu lidí a panickou hrůzu z přistěhovalců, ( kteří jsou však pro jejich ekonomiku klíčoví), nebo spíš vysoký a dobře skrývaný odpor k nim. Pokud jste tu pouze krátce, tak mi nebudete věřit. Jestliže Švýcaři v něčem opravdu vynikají (kromě schopnosti ochraňovat jejich ekonomiku, haha),  tak je to zcela jistě umění přetvářky. Oni tomu tak samozřejmě neříkají, pro ně je to prostě součást dobré výchovy, často to nazývají "býti politicky korektní." Nikdy se vám nestane, že by se tu někdo pohrdavě vyjadřoval o jakékoliv zemi, každý si to pouze v duchu  myslí. Jejich odpor k sousedům z Německa, je pak až téměř humorný.

   Pokud hledáte zábavu, chcete si užívat života a nejste gaučoví povaleči, tak si v žádném případě neberte za manžela či mankželku, nikoho z národa králů sýru. Jejich životním naplněním je práce, ze které jsou tak unavení, že volný čas povětšinou prospí. Jsou to také národ s nepříliš vyvinutým smyslem pro humor, což je pro někoho vychovávaného v Čechách, zjištění vcelku bolestné. Jsou to také národ uklízecích maniaků aneb najít švýcarský dům, kde by se nedalo jíst z podlahy (kromě toho našeho), je tak trochu mission impossible. Co mě přijde opravdu zajímavé je rozdělení práce v rodině. Aneb ženy tu povětšinou nevaří, neumí to a už vůbec to není jejich koníček. Pokud nemají full time au pair, tak se role kuchaře ujme skoro vždycky manžel. Ve výsledku se tedy tak 3x do týdne jí k večeři pizza na střídačku se špagetami ,a když je to týden dobrý, tak i to fondue se objeví na stole.. Přestože jsou to lidé posedlí pořádkem, málokdy uvidíte švýcarskou ženu se smetákem v ruce, většina rodinu tu má na úklid lidi -aneb ony zmiňované a nemilované přistěhovalc.




    Co na nich mám ale opravdu ráda je jejich styl , oni definitivně patří k nejlépe oblíkaným lidem jaké jsem kdy viděla. Na ulici poznáte Švýcarku v davu velmi snadno, obvykle se její štíhlá postava ladně nese na botách od Blahnika a na rameni se jí houpe velké hnědá kabelka s vyrytými inciály LV ( do teď jsme nepochopila proč tu úplně všechny holky nosí tu samou).  I mužské pohlaví tu vyniká vytříbeným vkusem a je pravda, že tolik hezkých lidí pohromadě se málokde  najde. To je pravděpodobně ten jediný důvod proč zas a znovu všechny mé kamarádky zkouší každý víkend štěstí a doufají, že se jim nejen podaří někoho ulovit do sítě, ale ideálně ho změnit ve tvora společenského a zábavného ( tohle a pak samozřejmě peníze). Co se jim také nemůže upřít, je vychování. Tady se vám opravdu nestane, že by vám kluk/ muž nesundal při vstupu do restaurace kabát ( což u mě vedlo na začátku k několika velmi trapným momentům), neodsunul židli, či nedejbože za vás nezaplatil. Dobře vám radím, moc si na to nezvykejte!! Pakliže se pak vrátíte do své domoviny, tak vaše nepřipravenost na přibouchnutí dveří před nosem, může vést k ošklivým zraněním.

   Jak už jsem se zmínila výše, tak mistry kuchaře tu povětšinou moc nenajdete. Většina lidí tu nemá čas na nějaké vyváření, tradiční švýcarské jídlo je fondue ( spočívá to v tom, že hodíte sýr do kotle, mícháte a k tomu nakrájíte chleba na kostičky), nebo racltete, což je teda opravdu delikatesa, ale těžké to na přípravu taky není, prostě koupíte speciální sýr, který hodíte na takový malý grill, kde se roztaví a přidáte si do něj ingredience podle své libosti ( cibuli,okurku, koření...). Mě to upřímně vyhovuje, kdo mě zná ví, že nejsem nějaká extra kuchařka a sýr miluju, bohužel jako u všeho platí, že čeho je moc to je příliš a i ty nejlepší věci, když jsou pořád dokola se přejí. Takže gurmánům příliš nedoporučuju.
  Co se mi ale hrozně líbí jsou společné rodiné večeře, a tady se na to opravdu dbá. Já, zvyklá na systém každý si vezme, co najde v lednici, případně si ohřeje zbytky od oběda, jsem z toho nejdřív byla docela překvapená. Doma máme rodinou večeři většinou jenom na vánoce, jinak je to v podstatě úplně neproveditelné,protože každý se vrací domů v jinou dobu a nikdo samozřejmě nemůže čekat hodinu na ty ostatní. Taky se tu dodržuje pravidlo, že dokud všichni nedojedli, nikdo nesmí od stolu, což mi ze začátku přišlo ujetý, ale nakonec se to ukázalo jako docela milá věc. Je pěkný,když uvaříte večeři pro celou rodinu a neskončíte pak u stolu sám.
Raclette

Sýrové fondue


  Pokud tu žijete můžu vám zaručit, že potkáte mraky skvělých lidí, je tu opravdu spousta cizinců se zajímavým životním příběhem, většina lidí tu zcestovala svět, protože si to lehce můžou dovolit, tak je velmi pravděpodobný, že vám to značně rozšíří obzory. Ale za sebe můžu říct, že "kamaráda" Švýcara, nemám ani jednoho, prostě si povahově nějak nesedíme. Na druhou stranu musím samozřejmě říct, že existují vyjímky, moje současná host mum je pravděpoodbně nejmilejší osoba jakou jsem kdy v životě poznala, jestli se jen tak tváří a v duchu mě proklíná to nevím,ale doufám, že ne :D

Užijte si krásný zbytek víkendu :) Hugs

4 komentáře:

  1. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  2. Super super blog! Taky jsem bydlela ve Svycarsku ( teda spíse ve Francii na hranicích se Svycarskem - Geneva) a moc rada tvuj blog ctu + mas skvely styl psaní!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, moc děkuju !! Měla jsem teď týden blázinec, tak jsem nestíhala psát a odpovídat,ale jdu se vrhnout na další článek :) doufám,že se ti v Genevě líbilo :)

      Vymazat
  3. Ja som bola 4 mesiace ako au-pair v Nemecku a teda.. Ani tam nesršali humorom, čo mne osobne dosť vadilo. Dúfam, že v USA na tom budem lepšie :) V každom prípade sa mi tvoj blog dobre číta :)

    OdpovědětVymazat