Počet zobrazení stránky

pondělí 12. ledna 2015

Švýcarsko- země zaslíbená ( o penězích, cenách a jiných přízemnostech)

 Tak v tomhle článku bych ráda zodpověděla to, na co se mě pravdpodobně všichni ptají nejčastěji- jak je to tu s penězi a cenami. Takže jakže se to v tom Švýcarsku vlastně žije? Jsou tu opravdu VŠICHNI lidé tak bohatí? Jsem já už bohatá?:D ( ne, nejsem :D) Kolik je tu průměrná mzda? Kolik si tu au pair vydělává?



   Švýcarsko patří mezi země s nejvyšší životní úrovní na světě. Spolu s Norskem mají nejvyšší průměrné mzdy, a protože tu máme nižší nepřímé daně, tak tu celkově lidé berou nejvyšší čistou mzdu na světě. Takhle to zní sice všechno moc hezky, ale samozřejmě není všechno zlato, co se třpytí. Švýcarsko je sice extrémně bohatá země, o to víc je , ale drahá. Zurich je momentálně druhé nejdražší místo na světě a tak se věci jako nájem, elektřina a další základní náklady,  mohou vyšplhat až do celkem astronomických částek.
švýcarské franky- jeden frank je cca 22 kc
 Pravda je však taková že švýcarská prodavačka si rozhodně žije lépe než česká učitelka, a že pracovník Sturbucksu tady, si zcela bez problému může dovolit odjet na dovolenou do Jihoafrické republiky apod. 
    Lidé tu žijí trochu jiným stylem než jsme my z Česka zvyklí. Šetří tu taky a hodně, ale hlavně na věcech jako je jídlo, drogerie a tak. Maso je tu tak drahé, že půlka Švýcarů je pomalu vegetariánů nebo aspoň předstírají, že jim maso nechutná, nebo si pro něj postě zajedou do Německa- jako ostatně skoro pro všechno. Pokud bydlí blízko hranic, je úplně normální, že se v sobotu vydá celá rodina na nákup potravin do nejbližšího hraničního města, což pěkně točí všechny Němce , protože přibližně v deset hodin ráno už nemají ve svém měste kde zaparkovat a o hodinu později jim dav hladových Švýcarů,, vykoupí všechno kvalitní zboží, což příliš nepřispívá k jejich přátelským vztahům, ale zase to prospívá německé ekonomice.
    
     Naopak se tu ale vůbec nešetří na autech, elektronice, oblečení a dalších "důležitých" věcech, ideálně takových které vám pak sousedi můžou tiše nebo ještě lépe hlasitě závidět. Celé tohle nastavení společnosti pak vede k docela komickým situacím,kdy některé rodiny nekoupí ani sýr a  k večeři se jedí těstoviny s rajským protlakem, zatímco před domem jim stojí z brusu nové BMW. Naštěstí tohle není případ mojí rodiny, jak může potvrdit každý, kdo mě byl navštívit a viděl naši lednici ( nebo moje auto) :D
 
Další co tu vychází opravdu draze je zábava a volnočasové aktivity, abych to trochu upřesnila- hodina ve fitku vás úplně v klidu přijde na 30chf což je cca 600, pokud se vám teda vůbec podaří sehnat fitko, kde si nemusíte rovnou koupit roční permanentku. Sklenička vína cca 140 korun a upozorňuju není to dvoudecka,ale decka :D Tohle zjištění mi málem způsobilo infarkt a přidalo mi minimáně dvě vrásky na čele. Pokud si někdo z vás libuje v rychlém občerstvení a doufáte, že se tam třeba levně najíte, tak jste na velkém omylu. Ceny fastfoodu tu už uvrhly nejednoho Američana do deprese.

     Další šíleně drahá věc je tu cestování, opravdu vyplatí se, si všechno pozjišťovat a koupit si karty jako Halbtax ( poloviční jízdné) a Gleis 7 (po sedmé večer jezdíte po celé zemi zadarmo).Tyhle karty vás vyjdou dohromady cca na sedmičku, ale vrátí se vám to dřív než byste řekli švec. A hlavně vidíte za co platíte, vlaky tu jezdí na čas a jsou fakt krásný.
švýcarský vlak zastavující v každé větší vesnici
Když jsem teď po nějaký době přijela domů, železniční doprava byla můj největší kulturní šok. Nejenže jsem na hlaváku v Praze málem umřela strachy a měla pocit, že každý individum se mě chystá přepadnout, zabít nebo v nejlepším ukrást kabelku, ale když jsem pak přišla k vlaku, kterej měl přibližne 35 minut zpoždění a uviděla, že má takový ty hrůzný schůdky,  do kterejch jsem málem svůj kufr ani nevynesla ( tímto děkuji všem gentlmanům, co se smáli mému leopardímu kufru, ale aby zvedli zadek a pomohli mi s ním to teda ne...), tak mě málem opravdu omyli. Navíc ten vlak nehlásil stanice ( takže jsem celou dobu od Kolína koukala vyděšeně z okna a bála se zavřít oči, abych náhodou nepřejela.)
Vlak českých drah, uznávám, že ten regio jetu je o něco hezčí, ale to by pak nebylo takové pěkné srovnání :D
 V tomhle mě teda Švýcarsko trochu rozmazlilo :) Jinak opravdu se nevyplatí jezdit tu načerno a jezdit rychle autem. Věřte mi, mluvim ze svý zkušenosti, za pokuty jsem tu zaplatila už tolik, že bych si nakrásně mohla koupit nový počítač a to ten s jablkem, kdybych nebyla takový tele :D A mohla bych pokračovat....

Co se mě jako au pair týče, já bohužel nedosahuju ani na minimální mzdu, což by se mi teda líbilo- je to na naše cca 70 000, ale dostávám kapesný, který je  u většiny holek kolem 800-1000 chf (nědy víc, někdy i míň), plus máme peníze na jazykové kurzy, které můžete ale nemusíte navštěvovat, pak samozřejmě jídlo a ubytování a pokud je rodina hodná jako ta moje, tak i benzín do auta platí. V případě že se někam jde s rodinou- na večeři, do kina, cokoliv, rodina platí všechno- i pitomé kafe. To samé pokud vás sebou vezmou na dovolenou nebo výlet. Pracovní doba au pairs ve Švýcarsku je 30 hodin týdně, což je samozřejmě občas taky trochu utopie, ale přesčasy rodina kompenzuje náhradním volnem a nebo se platí cca 15-20ch na hodinu za přes časy ( cca 400) kč.
  Švýcarsko je krásná země  (jak řekla moje mamka- i tráva je tu tak nějak zelenější),kde se lidé rozhodně nemají špatně, bezdomovce jsem tu za celý rok nepotkala ani jednoho, žebráka taky ne. Pokud vím Švýcaři mají celkem super sociální program a nezaměstnaným platí i malý byt, oblečení a tak. Každý kdo chce práci si tu najde-pokud je Švýcar. Ale opravdu ne každý je tu milionář.
 Pro cizince je situace trošku komplikovanější, k tomu abyste tu mohli pracovat potřebujete povolení k pobytu. Ale to nedostanete pakliže nemáte nějakou práci. Takže asi už vidíte, kde je ten zakopaný pes. Navíc situace se v posledním roce pro cizince ještě víc zhoršila, panuje tu nálada značně xenofobní a Švýcaři se chtějí bránit přílivu přistěhovalců sníženým počtem udělených pracovních povolení.... Ale o tomhle zase jindy, nachystám asi nějaký článek ve stylu tisíc věcí, co mě tu serou a rozhodně vás o byrokracii a pracovní povolení neochudim. :D

Mějte krásný zbytek dne
 




5 komentářů:

  1. Ok, soooooo I'm waiting for pictures from Zug and rest of Switzerland, cause I miss it soooo much! Maybe I'm still thinking about sun, and I forgot, there is no sun now. Polish trains look the same :D (and i don't know why I'm laughing, because actually it's sad, not funny...)
    And good luck with writing here, orrrrrrrrrrr Hodně štěstí :D

    OdpovědětVymazat
  2. Hodně zajímavý článek :) Taky občas zažívám šok, když se na čas ze zahraničí vrátím do Čech.

    OdpovědětVymazat
  3. Ula > Oooh, thank you my dear, I can bealive you actualy read it even though its not in your mother tongoue... dont worry I will get ready also a picture section! Be sura that you are gonna be here :) miss you!

    Netty- jo, to má asi každý, mě toho šokovalo teda víc, ale tohle bylo takové asi nejmarkantnější :) každopádně určitě udělám článek o všech kulturních rozdílech :) díky za koment

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. I put it to google translate haha :D Visit me in Poland - my English is better, and I alkohol is cheaper, so I can drink more hahahaha

      Vymazat
    2. well, you know I would love that!!! I might have some vacation during easter, I will let you know :))

      Vymazat